woensdag 21 januari 2009

Een nieuwe hobby voor Middelmeijer

Een man moet niet stilzitten. Hij kan geen verloren momenten kennen, zijn leven moet tot de nok toe gevuld zijn met bevredigende activiteiten, wil zijn leven per saldo de moeite waard zijn. Hij moet scherp blijven, voor als het gevaar loert. Hij moet voortdurend het beste uit zichzelf halen, zichzelf verbeteren, zodat men van hem zegt, als men hem in het voorbijgaan passeert: 'daar loopt een man die een doel in zijn leven heeft, een man die weet wat hij wil, en hoe hij het gaat krijgen.'

Met deze, en dergelijke bespiegelingen in mijn achterhoofd ben ik de afgelopen tijd op zoek gegaan naar een nieuwe hobby. De leegte die na het laatste leesclub-fiasco optrad in mijn wekelijkse routine werd een paar weken lang opgevuld door samen met Ineke naar The Bold and the Beautiful te kijken, wat me niet in de koude kleren is gaan zitten. Voor het eerst sinds lange tijd voelde ik me waardeloos. Dit gevoel bekroop me niet slechts omdat ik zo veel tijd in gezelschap van de televisie besteedde - ik ben in tegenstelling tot de meeste heren van mijn opleidingsniveau en leeftijd een grote liefhebber van het medium dat televisie heet - nee, dit gevoel bekroop me omdat ik me voor het eerst sinds lange tijd inferieur voelde aan Ineke.

Dat heeft te maken met het volgende: ik ga geregeld naar notariscongressen. Normaliter is het enige prettige aan dergelijke congressen dat onbeperkt voedsel en drank bij de prijs inbegrepen zijn. Om het echter interessanter voor mezelf te maken, neem ik Ineke nogal eens mee. Inmiddels heb ik een flinke kennissenkring in de wereld van het Nederlandse notariaat, en als ik Ineke meeneem naar een congres stel ik haar aan iedereen die ik tegenkom voor. Niet omdat ik graag wil dat ze die mensen ontmoet - de meesten zijn beunhazen - en ook niet omdat zij de mensen graag wil ontmoeten. Nee, ik stel haar aan de mensen voor zodat ze onder de indruk is van mijn vaardigheid in de kunst van het netwerken. Ik geniet ervan om Ineke te laten zien dat mijn sociale leven vele malen interessanter is dan het hare.

De ellende met The Bold and the Beautiful was dat Ineke alle personages erin persoonlijk leek te kennen, en ze als het ware aan mij voorstelde. Ze wist zelfs meer over de personages van deze soap dan ik wist over mijn collega's in het notarisschap. Alle heimelijke buitenechtelijke relaties, alle ruzies, alle levensgeschiedenissen: ze wist het allemaal. De ene keer dat ik een notaris aan Ineke voorstelde met de woorden 'Ineke, mag ik je voorstellen aan Johannes Asselberg, de man die zijn secretaresse heeft bezwangerd en vervolgens haar abortus heeft betaald' kreeg ik een glas wijn in mijn gezicht en een welgemikte schop in mijn edele delen. Ineke kon echter vrijuit praten over alle wederwaardigheden van de mensen op het scherm, zonder daarvoor bestraft te worden. Ik voelde me een nietsnut.

Het idee om een hobby te zoeken begon in mijn hoofd op te spelen, en rond de feestdagen nam ik een besluit: ik word filatelist. Ik ga mijn vrije tijd wijden aan de kleine rechthoekige stukjes papier die men doorgaans op de rechterbovenhoek van enveloppen of ansichtkaarten pleegt te plakken. Voor mijn geestesoog zag ik al een heldhaftige tocht in de noeste wereld van de postzegelverzamelaars, waarin ik uiteindelijk tot grote hoogten zou stijgen; en bewonderd zou worden door het hele land.

Het idee voor deze specifieke hobby kwam niet uit de lucht vallen, noch is het een onberedeneerde keuze. Ik nam het besluit na het zien van de film Zwartboek, die eind december op TV uitgezonden werd. Allicht vond ik de film plat vermaak, vond ik het scenario op verschillende plaatsen tekort schieten, vond ik het allemaal historisch incorrect, etcetera. De reden dat ik de film tot het eind heb uitgekeken is de blondharige nimf met de porseleinblanke huid die de naam Carice van Houten draagt. (Dat wil zeggen, in de loop van het verhaal van Zwartboek wordt ze blondharig. U begrijpt waarop ik doel.)

In de film zit ook een Duitse officier. Een beetje een paffig type, met een bitter slechte muzieksmaak, maar - en hier kom ik tot de kern van het verhaal - hij is filatelist. Van Houten gaat op een goed moment bij de Duitser in kwestie op bezoek in de vooronderstelling dat het een vervelende man zal zijn. De eerste indruk is niet best; het is een, zoals gezegd, een paffig type, en een Duitser bovendien. Maar op het moment dat hij zijn postzegelverzameling te voorschijn haalt, smelt Van Houten als boter voor hem, waarna ze de rest van de film met grote ogen hijgend achter hem aan loopt (bij wijze van spreken natuurlijk, als dat letterlijk de rest van de film zou zijn - Van Houten loopt hijgend achter Duitser aan - had Verhoeven die Oscarnominatie op zijn buik kunnen schrijven).

Het punt is: filatelie erotiseert. De vrouwtjes kunnen geen nee zeggen tegen een man die haar voorstelt zijn postzegelverzameling te komen bekijken. Van het een komt dan allicht het ander, en voor je het weet krijgt 'postzegelverzameling bekijken' een betekenis die voor tien uur 's avonds niet op televisie te zien is. Vrouwen bewonderen mannen die postzegels verzamelt omdat ze ordelijk maar gepassioneerd zijn. Ze hebben waardering voor zowel de kleine zegels als de grote albums. Mijn keuze voor de postzegel is gemotiveerd door verlangen dat ik al jaren koester, een buitenechtelijke affaire te hebben. Bij verschillende gelegenheden heb ik zulks geprobeerd, maar tot nog toe tevergeefs.

Nu gaat dat veranderen. Ik heb al alle kinderpostzegels van de 21e eeuw, dus het kan niet lang meer duren.

3 opmerkingen:

jesper zei

toen ik een klein jongetje was verzamelde ik ook postzegels. postzegels verzamelen is voornamelijk een kwestie van werken met pincetten en hoofden van koningin juliana in de goede volgorde leggen, waarbij je van sommige postzegels maar één exemplaar hebt terwijl er van andere zo'n overvloed is, dat ze niet in het postzegelboek passen (maarja, gooi je ze dan weg? nee toch?). ook kan je trouwens postzegels kopen, en dat is een beetje nep. meestal zijn ze wel mooi, dan komen ze uit zuid-afrika of iets dergelijks, met mooie plaatjes van leeuwen erop bijvoorbeeld.
inderdaad had ik toen een bepaalde aantrekkingskracht op sommige meisjes - nu vraag ik me af of het daar dan mee te maken gehad heeft. ik heb ook sterke herinneringen aan de vader van een goede basisschoolvriend die OOK postzegels spaarde (een joviale man inderdaad), en dat wij dan postzegels uitwisselden.
ik denk dat ik die boeken nog wel ergens heb liggen, dus als je er iets mee kan..

Carl Piccadilly 'n' Jesse LaChiffre zei

Gypsy Davey with a blowtorch he burns out their camps
With his faithful slave Pedro behind him he tramps
With a fantastic collection of stamps
To win friends and influence his uncle

Carl Piccadilly 'n' Jesse LaChiffre zei

ik reageer soms in royaal meervoud, maar over het algemeen ben ik Carl Piccadilly. Overigens:
And the Hippos were Boiled in their Tanks.
door Jack Kerouac and William S. Burroughs. Wel eens gelezen? The murder that gave birth to the Beat Generation. De moord van Lucien Carr op David Kammererer. Eerste boek dat Kerouac and Burroughs ooit schreven, in '45. Gebaseerd op feiten dus, Carr was een vriend van ze en Kammerer ook. Ginsberg Kerouac en Burroughs kennen elkaar via Carr. Carr wilde dat het boek pas na zijn dood uit zou komen, omdat hij nadat hij uit de gevangenis was gekomen getrouwd was en drie kinderen had gekregen en status etc. Hij is dood gegaan in 2008. Sindsdien is het boek te koop. Jesse heeft hem.